A gépjárművekre vonatkozó adókötelezettségek változásai 2025-től

Kecsmárik Viktor Dátum Legutoljára frissítve: 2025.01.01

Olvasási idő: 9 perc


A következő évtől mindkét, gépjárművekkel összefüggő adókötelezettséget szabályozó jogszabály módosult. Az alábbiakban a gépjárműadóra, cégautóadóra és regisztrációs adóra vonatkozó változásokat foglaljuk össze.

Demó

2024. november 28-án kihirdetésre került az egyes adótörvények módosításáról szóló 2024. évi LV. törvény (a továbbiakban: Mód. tv.), mely több, gépjárművekhez kötődő adókötelezettséget újraszabályozott. 

Gépjárműadó és cégautóadó

Valorizáció

A módosító jogszabály értelmében a gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban: Gjt.) a következő valorizációs szabállyal egészül ki: 

A 2024. évet követően a gépjárműadó mértéke a tárgyévet megelőző évi gépjárműadó mértékének a tárgyévet megelőző év július hónapjára vonatkozó, a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett fogyasztóiár-index előző év azonos időszakához viszonyított változásával valorizált összege. Ezt a mértékeket a nem ideiglenesen forgalomban tartott gépjármű esetén 5 vagy 10 forintra, az ideiglenesen forgalomban tartott gépjármű esetén 1000 forintra kerekítve kell megállapítani. 

Ugyanez a szabály vonatkozik majd a külföldön nyilvántartott gépjárművek adójának adómértékére is.
Az előbbiek szerint megállapított adómértékeket az állami adó- és vámhatóság a honlapján a tárgyévet megelőző év október 31-ig közzéteszi.

A cégautóadót sem kerüli el a változás. 

Az új szabályok értelmében az adó havi mértékét személygépkocsinként, a személygépkocsi kilowattban kifejezett teljesítménye és környezetvédelmiosztály-jelzése alapján az új 1. melléklet tartalmazza, mely az eddig alkalmazott adómértékekhez képest átlagosan 20 százalékos adóemelést jelent. 
A 2025. évet követően a cégautóadó tárgyévi havi mértéke is a tárgyévet megelőző évi cégautóadó havi mértékének a tárgyévet megelőző év július hónapjára vonatkozó, a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett fogyasztóiár-index előző év azonos időszakához viszonyított változásával valorizált összege, 500 vagy 1000 forintra kerekítve. Az előbbiek szerint megállapított adómértékeket az állami adó- és vámhatóság a honlapján a tárgyévet megelőző év október 31-ig közzéteszi.
Átmeneti rendelkezés alapján a mértékeket első alkalommal 2024. december 15-éig kell közzé tenni.

A fenti szabályokat alkalmazva jövőre az ideinél 4,1 százalékkal magasabb gépjárműadót kell majd fizetnie az autótulajdonosoknak.

Ennek megfelelően mindezt egy példával szemléltetve, míg egy 14 éves, tehát 2010-ben gyártott 100 kw (kb. 136 lőerős) teljesítményű személygépkocsi esetében 2024-ben a (az idei évtől kezdve egy összegben) fizetendő adóteher 18500 forint (100x185) volt, addig jövőre mindez 19500 [(185x1,041) kerekítve 5 forintra=195x100 forint] lehet.

A hibrid autókra vonatkozó szabályok változása

A jelenlegi szabályok szerint a Gjt. alapján környezetkímélő gépkocsinak azon gépjármű minősül, amely a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet [KöHÉM rendelet] 2015. július 1-jén hatályos 2. § (6) bekezdése szerint környezetkímélő gépkocsinak minősül. 
A KöHÉM rendelet 2024. szeptember 1-jétől hatályos módosítása értelmében a környezetkímélő gépkocsi fogalmából azonban kikerült az 5P környezetvédelmi osztályba sorolt külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi), illetve az 5N környezetvédelmi osztályba sorolt gépjárművek. Tekintettel azonban arra, hogy a Gjt. a környezetkímélő gépkocsi meghatározásakor a KöHÉM rendelet 2015. július 1-jei időállapotára utal vissza, az 5P és 5N környezetvédelmi besorolású járművek a gépjárműadó és a cégautóadó alól 2024. szeptember 1-jét követően is mentesek voltak egészen eddig.
A Módtv. azonban pontosítja a környezetkímélő gépkocsi fogalmát, amelynek értelmében környezetkímélő gépkocsinak csak az elektromos gépkocsi, továbbá a nulla emissziós gépkocsi minősül.
Azért, hogy az ilyen gépjárművek adómentessége ne egyik pillanatról a másikra szűnjön meg, beiktatásra került egy átmeneti rendelkezés, amely alapján a 2024. december 31-ig forgalomba helyezett plug-in hibrid és növelt hatótávolságú hibrid gépjárművekre a gépjárműadó alóli adómentesség 2026. december 31-ig igénybe vehető. 

Az illetékszabályok változása

Az illetékről szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Itv.) szabályai is változnak a fent már részletezett jogalkotói szándék mentén. A 2024. évet követően a 24. § (1) és (2) bekezdése szerinti illeték mértéke a tárgyévet megelőző évi illeték mértékének a tárgyévet megelőző év július hónapjára vonatkozó, a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett fogyasztóiár-index előző év azonos időszakához viszonyított változásával valorizált összege. A 24.  § (1) bekezdés szerinti mértékeket 50 vagy 100 forintra, a 24. § (2) bekezdésben említett illeték mértékeket 1000 forintra kerekítve kell megállapítani. 
Az előbbiek szerint megállapított adómértékeket az állami adó- és vámhatóság a honlapján a tárgyévet megelőző év október 31-ig közzéteszi.

A szabály tehát a 2024. évet követően biztosítja a gépjármű és a pótkocsi tulajdonjogának megszerzéséhez kapcsolódó illeték mérték valorizációját. 

A változás kihatással van a gépjárművek után fizetendő öröklési és ajándékozási illetékre is, mivel ott a visszterhes vagyonszerzés során fizetendő illeték kétszeresének megfizetését írja elő az Itv.

Itt is beiktatásra került egy átmeneti rendelkezés, amely előírja, hogy a gépjármű és a pótkocsi tulajdonjogának megszerzéséhez kapcsolódó illeték 2025. évre vonatkozó valorizált mértékét az állami adó- és vámhatóság első alkalommal 2024. december 15-éig tegye közzé.
A gépjárműadó esetében már említett 2010-es, 100 kW teljesítményű gépjármű visszterhes megszerzése esetén idén 550 forint/kW fizetendő illetékkel kell számolnunk (összesen: 100x550= 55.000 forint). Ezt a sávosan meghatározott értéket kell valorizálnunk a jövő évtől, azaz 2025-ben már 572,55 forint adómértéket jelent kerekítés nélkül. Mivel azonban ezt az összeget még 50 vagy 100 forintra kerekítjük, így esetünkben az illeték mértéke marad 550 forint. 
Más a helyzet például egy 750 forint/kW illetéktétel esetében. Ekkor a valorizált adómérték 780,75 forint, vagyis 800 forintra kell kerekítenünk. Ebben az esetben már 4,1 százalékot lényegesen meghaladó mértékű (6 százalék feletti) változásról beszélhetünk a kerekítési szabályok nyomán.

Regisztrációs adó

Valorizáció

A regisztrációs adóról szóló 2003.  évi CX.  törvény (a továbbiakban: Rega tv.) rendelkezései sem maradtak ki 2025. évet követően az adótétel megállapításához használandó forintérték inflációval történő valorizációját biztosító szabályok alól. A 2025. évet követően az adótétel megállapítása során a melléklet I. részének nyitó szövegrészében szereplő forintérték tárgyévet megelőző évi összegének a tárgyévet megelőző év július hónapjára vonatkozó, a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett fogyasztóiár-index előző év azonos időszakához viszonyított változásával valorizált összegét kell alkalmazni, amelyet 1000 forintra kerekítve kell megállapítani. 
Közzétételi kötelezettsége itt is van az állami adó- és vámhatóságnak: internetes honlapján a tárgyévet megelőző év október 31-ig teszi közzé a megváltozott mértéket.

Hibrid gépjárművek

A fentebb már említett szeptemberi KöHÉM rendelet módosítás érintette a regisztrációs adó szabályait is. Ennek következményeként a hatályba lépéstől már nem minősülnek környezetkímélő gépkocsinak az 5P, 5N kategória alá tartozó gépkocsik. Ugyanakkor a Rega tv. Mellékletében az 1. táblázat 8. sorában a KöHÉM rendelet szerinti környezetkímélő gépkocsik tartoznak (és itt a felsorolásban a törvény tartalmazta az 5P és az 5N kategóriát).
A jogalkotói szándék ekkor még nem terjedt ki a regisztrációs adó „kedvezmény” megvonására, vagyis az ilyen gépkocsik forgalomba helyezése esetén továbbra sem kellett regisztrációs adót fizetni. 
Most azonban a Rega tv. mellékletének I. részében foglalt 1. táblázat 8. sorában az „5E, 5P, 5N, 5Z” szövegrész helyébe az „5E, 5Z” szöveg, míg a 2. táblázat 6. sorában az „elektromos és hibrid meghajtású” szövegrész helyébe az „elektromos meghajtású” lép.
A módosítás értelmében tehát a hibrid és plug-in hibrid gépjárművekre vonatkozó nulla adómérték és a hibrid motorokra vonatkozó nulla adómérték 2025. január 1-től kivezetésre kerül.