Az egyszerűsített foglalkoztatás módosításai 2025-től

dr. Jónás Tünde Dátum Legutoljára frissítve: 2025.01.21

Olvasási idő: 6 perc


Több változást is tartalmaznak az egyszerűsített foglalkoztatásra vonatkozó jogszabálymódosítások, melyek a késleltetett hatálybalépés miatt 2025-ben folyamatosan fognak érvényesülni, mégis lényeges elemeket tartalmaznak a 120 napos korlát és a közteher megnövelt összegei vonatkozásában.

Demó

2024. december 20-án a Magyar Közlöny 131. számában került kihirdetésre a Magyarország 2025. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2024. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: Módtv.), amely egyebek mellett módosította az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvényt (a továbbiakban: Efotv.). A módosítások hatályba lépése szakaszos: 2025. február 1., 2025. július 1., illetve 2026. január 1.  

Az alkalmi munka időkorlátjának változása

A jelenlegi szabályok szerint az azonos felek között több alkalommal létesített idénymunka, vagy idénymunka és alkalmi munka együttes időtartama egy naptári évben a százhúsz napot nem haladhatja meg [Efotv. 1. § (4) bekezdés]. Ez a szabály 2025. július 1. napjától akként módosul, hogy a munkavállaló idénymunkára, alkalmi munkára, vagy idénymunkára és alkalmi munkára több alkalommal létesített munkaviszonyainak együttes időtartama a naptári évben a százhúsz napot nem haladhatja meg. 

Vegyük tehát észre, hogy ez a szabály két vonatkozásban hoz változást. 

Egyrészt, amíg eddig azonos felek között kellett vizsgálni a jogviszonyok időtartamát, a módosítás ezt a követelményt már csak a munkavállaló tekintetében értékeli. Tehát 2025. július 1. napjáig a munkavállaló akár az egész évet egyszerűsített foglalkoztatásban dolgozhatta végig, de legkésőbb 120 naponként munkáltatót kellett váltania. 
Másrészt a módosítás önállóan az alkalmi munka korlátjaként is előírja a 120 napot, tehát ha a munkavállaló csak alkalmi munkát végez, annak is maximális korlátja a 120 nap naptári évente. Emellett változatlan marad az alkalmi munka fogalom meghatározása, miszerint alkalmi munka a munkáltató és a munkavállaló között összesen legfeljebb öt egymást követő naptári napig, és egy naptári hónapon belül összesen legfeljebb tizenöt naptári napig, és egy naptári éven belül összesen legfeljebb kilencven naptári napig létesített, határozott időre szóló munkaviszony [Efotv. 2. § 3.]. 
Tehát azonos felek között az évi 90 napos korlát továbbra is fennmarad, viszont megjelenik a munkavállaló vonatkozásában vizsgált évi 120 napos korlát is. Ezzel tehát az egyszerűsített foglalkoztatás a munkáltatók kezében ténylegesen egy kisegítő jellegű eszközzé válik a hirtelen felmerült, időszakos munkaerő igényük fedezésére. 

Az alkalmi munkára kimondott éves 120 napos korlátot 2025. július 1-jétől kell alkalmazni úgy, hogy a 2025. évben a foglalkoztatás időtartamának számításakor annak 120 naptári napos korlátját 2025. július 1-jétől kell figyelembe venni [Efotv. 11. § (8)-(9) bekezdés, Módtv. 86. §]. Tehát 2025 második félévéből közel 4 hónapot még a munkavállaló dolgozhat alkalmi munkában, azaz 2025 szinte teljes egésze eltölthető alkalmi munkavégzéssel. 
Ezen módosítással kapcsolatos új rendelkezés 2025. július 1-jétől, hogy az egyszerűsített foglalkoztatás évi 120 naptári napos korlátja felett az állami adóhatóság a munkáltató egyszerűsített foglalkoztatásra vonatkozó bejelentését visszautasítja. A foglalkoztató ebben az esetben nem alkalmazhatja a közteherfizetést. További új szabály, hogy a foglalkoztatás ezen időbeli korlátjának megtartása céljából az egyszerűsített foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítését megelőzően a foglalkoztató jogosult a természetes személy adóazonosító jelének, TAJ-számának és nevének megismerésére és kezelésére, amelyhez az állami adó- és vámhatóság elektronikus lekérdezési lehetőséget biztosít [Efotv. 11. § (8)-(9) bekezdés, Módtv. 86. §]. Tehát a NAV-tól lekérdezhető lesz, hogy hány napot dolgozott az érintett munkavállaló egyszerűsített foglalkoztatás keretében az adott naptári évben. 
A fentiekkel összefüggő, 2026. január 1-jén hatályba lépő módosítás, miszerint a mezőgazdasági és turisztikai idénymunka fogalmából kikerül az a kitétel, hogy azonos felek között a határozott időre szóló munkaviszony időtartama nem haladhatja meg egy naptári éven belül a százhúsz napot (hiszen az előzőekben részletezett módosítás következtében 2025. július 1-jétől a munkavállaló több munkáltatóval is legfeljebb 120 napra létesíthet idénymunkát, alkalmi munkát, illetve idénymunkát és alkalmi munkát naptári évente, amely időtartamokat össze kell számítani).

A közteher megnövelt összegei

A 2025. február 1-jét követően keletkezett egyszerűsített foglalkoztatás esetén az alábbi napi közteher összegeket kell megfizetni: 

  • mezőgazdasági és turisztikai idénymunka esetén a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 0,75 százaléka;
  • alkalmi munka esetén a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 1,5 százaléka;
  • filmipari statiszta munka esetén nincs változás, a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 3 százaléka.

A Módtv. 87. §-a rendelkezett arról is, hogy a megemelt közterhek mértékét az állami adóhatóság 2025. január 20-áig honlapján és a Magyar Közlönyben közzé kell tegye. Ez meg is jelent 2025. január 13-án a Hivatalos Értesítő 2. számában, miszerint: 

  • mezőgazdasági és turisztikai idénymunka esetén a közteher napi mértéke 2 200 Ft (korábban 1 500 Ft);
  • alkalmi munka esetén a közteher napi mértéke 4 400 Ft (korábban 2 900 Ft);
  • filmipari statiszta alkalmi munkája esetén a közteher napi mértéke 8 700 Ft (nincs változás).

Ami érdekesség lehet, hogy a Módtv. akként fogalmaz, hogy a 2025. február 1-jét követően keletkezett jogviszonyok esetén kell alkalmazni a megemelt közterheket, tehát például egy 2025. január 30-án létrejött 90 napos idénymunka esetén végig a korábbi közteher mértéke fizetendő. A NAV közleményének címében viszont az szerepel, hogy 2025. február 1-jét követően fizetendő. A Módtv. szövegéhez igazodva az első értelmezést tartom helyesnek, és a NAV is pontosított a saját honlapján közzétett anyagban, amelyben azt írják, hogy 

A közteher, valamint a nyugellátás számítási alapjának új összegét először a 2025. február 1-je után, vagyis a 2025. február 2-án vagy azt követően keletkezett jogviszonyoknál kell alkalmazni.

A nyugellátás számítási alapjának megnövelt összegei 

A közteherhez hasonlóan a nyugellátás számítási alapja is emelkedik a 2025. február 1-jét követően keletkezett egyszerűsített foglalkoztatás esetén az alábbiak szerint: 

  • mezőgazdasági és turisztikai idénymunka esetén naponta a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 2,1 százaléka;
  • alkalmi munka esetén naponta a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 4,2 százaléka;
  • filmipari statiszta munka esetén nincs változás, naponta a tárgyhónap első napján érvényes minimálbér 2,8 százaléka.

A NAV közleményében a nyugellátás számítási alapjának számszerű összegeit is közzétette:

  • mezőgazdasági és turisztikai idénymunka esetén 6 100 Ft (korábban 3 700 Ft);
  • alkalmi munka esetén 12 200 Ft (korábban 7 500 Ft);
  • filmipari statiszta alkalmi munkája esetén 8 100 Ft (nincs változás).

Kapcsolódó kérdés-válaszok


Egyszerűsített foglalkoztatás igazolások

A NAV honlapján megtalálható IGAZOLAS_53_EF "igazoláshoz az egyszerűsített foglalkoztatásból származó bevételről" megnevezésű nyomtatvány kiállítása mely jogszabály alapján kötelező? A nyomtatvány tartalmi elemeit mely jogszabály szabályozza? Amennyiben az egyszerűsített munkaszerződésre rávezetésre kerül, hogy az azon szereplő összeg átvételre került, abban az esetben is szükséges-e a letölthető NAV-nyomtatvány kiállítása, vagy elég az egyszerűsített munkaszerződés, amely igazolja a megszerzett bevétel jogcímét és összegét?

Egy fő alkalmazása egyszerűsített munkaviszonyban

Mellékállású vállalkozó nem alkalmaz munkaviszonyos munkavállalót, de egy fő egyszerűsített foglalkoztatottat alkalmazna. Lehetséges-e, ha nincs állandó alkalmazottja?