Őstermelő adózása

Leipán Tibor Dátum Legutoljára frissítve: 2024.02.12

Olvasási idő: 4 perc


Ez a tartalom 967 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Erről a témáról 2025-10-25 írtunk FRISS INFORMÁCIÓKAT: Milyen változásokra számíthatunk 2026-ban az adózás területén?

A felvetéssel érintett átalányadózó őstermelő 2023. március 31-ig állt munkaviszonyban, majd főállású őstermelő lett. Éves árbevétele felvásárlási jegyekből 15 millió Ft volt. Hogyan alakul a szocho és az esetleges szja fizetése?

A mezőgazdasági őstermelő a jövedelmet a bevételből a 90 százalék költséghányad levonásával állapítja meg. Adómentes az átalányadózó őstermelő őstermelői jövedelmének az éves minimálbér felét meg nem haladó része. 2023-ban 232 ezer forint volt a minimálbér, azaz az 1 392 000 forintot meg nem haladó, az átalányadózás szabályai szerint megállapított jövedelem mentes a személyi jövedelemadó alól. Ez azt jelenti 2023. évet vizsgálva, hogy az átalányadózó mezőgazdasági őstermelőnek az éves minimálbér ötszörösét, azaz 13 920 000 forintot meg nem haladó bevétele mentes az adó alól.

A kérdéssel érintett őstermelői tevékenységből származó bevétele 15 millió forint volt, az ebből számított jövedelem pedig 1,5 millió forint, azaz túllépte az adómentes összeghatárt.

Az adómentes összeget ebből levonva, 108 ezer forint személyi jövedelemadó-köteles jövedelme volt. Ennek adója 16 200 forint.

Amennyiben a mezőgazdasági őstermelő e tevékenységből származó, a tárgyévet megelőző évben elért – támogatások nélküli – bevétele meghaladja a tárgyévet megelőző adóév éves minimálbérének ötszörösét, akkor a mezőgazdasági őstermelőt – saját maga után – évente terhelő szociális hozzájárulási adó alapja:

  • a tárgyévi összevont adóalapba tartozó, őstermelői tevékenységből származó jövedelme, de havonta legalább a minimálbér,
  • vagy a magasabb összegű társadalombiztosítási ellátások megszerzése érdekében vállalt összeg adóévre megállapított összege.

(Mivel a magasabb összegű társadalombiztosítási ellátások megszerzése érdekében tett nyilatkozatra vonatkozó információ nincs a kérdésben, így feltételezem, nem tett ilyen tartalmú nyilatkozatot, ezért a továbbiakban az ezzel összefüggő szabályokat nem vizsgálom.)
2023. január 1-től március 31-ig munkaviszonyban állt, így őstermelői minőségében nem volt biztosított. Az év további hónapjaiban viszont őstermelőként minősült biztosítottnak.

Az előzőek szerint, az átalányadózást választó, járulékfizetésre kötelezett mezőgazdasági őstermelőt saját maga után havonta terhelő szociális hozzájárulási adó alapja a minimálbér, azaz 232 000 forint. Jelen esetben ez a szabály érvényes április-december hónapokra vonatkozóan. A szociális hozzájárulási adó mértéke 13 százalék.

Kapcsolódó kérdés-válaszok


Gazdaságátadás támogatása

Őstermelő, családi gazdaság tagja támogatást nyert a Gazdaságátadási együttműködés támogatása című, KAP_RD07-1-25 kódszámú pályázati felhívásban (10 milliót forint). A gazdaságot a fia részére adja át, aki a családi gazdálkodó, és Őstermelői tevékenységét családi gazdálkodóként végzi. A gazdaságátadási támogatások esetében kapott támogatási összeget bevételként figyelembe kell venni?

ÖCSG tag bejelentése a gazdaságába

Gyakori, hogy a családi gazdaság egyik tagjának – gazdaságon kívüli – a munkaviszonya megszűnik, ezért a családi gazdaságban kívánja magát bejelentetni, hogy biztosítási jogviszonnyal rendelkezzen. Ebben az esetben milyen keretek között kell megállapítani és megfizetni a járulékokat?

Őstermelő járulékfizetése 25 órás munkaviszonyban

25 órás munkaviszonyban foglalkozatott őstermelő mentesül-e a járulékfizetés alól vagy csak 40 órás munkaviszony esetén van erre lehetőség?

Kapcsolódó cikkek


Mezőgazdasági kompenzációs felár

Egyéni vállalkozó az általános szabályok szerint állapítja meg az áfát. Őstermelői tevékenységet kíván folytatni, ahol kompenzációs felárra szeretne igényt tartani, s a mezőgazdasághoz kapcsolódó számlák áfatartalmát nem kívánja visszaigényelni, s ezáltal a fordított adózás alá eső vetőmagok áfáját is megfizeti a szállító részére. Hogyan jár el helyesen az egyéni vállalkozó ebben az esetben?

Teljes jövedékiadó-visszatérítés járhat a termelőknek a gázolaj után

Jelentősen emelkedett a gázolaj ára, ami a mezőgazdaság piaci szereplőinek komoly többletköltséget jelent. A kormány tervezett intézkedése szerint a termelők az év végéig a gázolaj árába épített jövedéki adó teljes összegét visszakaphatják.

Kompenzációs felárra jogosult őstermelő

Őstermelői tevékenységet tervező egyéni vállalkozó az általános szabályok szerint állapítja meg az áfát. Őstermelői tevékenységet kíván folytatni, ahol kompenzációs felárra szeretne igényt tartani, s a mezőgazdasághoz kapcsolódó számlák áfatartalmát nem kívánja visszaigényelni, s ezáltal a fordított adózás alá eső vetőmagok áfáját is megfizeti a szállító részére. Hogyan jár el helyesen az egyéni vállalkozó ebben az esetben?